امنیت

بررسی وضعیت سرویس‌های ایمیل ایرانی

در پست‌های قبلی خطر نشت اطلاعات مالیات‌دهندگان کانادایی رو بررسی کردم و در مورد لزوم استفاده از STARTTLS نوشتم. تصمیم گرفتم در این نوشته نگاه کوتاهی داشته باشم به وضعیت سرویس‌های ایمیل ایرانی از نظر پیاده‌سازی رمزنگاری در مرحله انتقال داده‌ها.

برای این بررسی، ۱۰ سرویس که در جستجوی گوگل دیدم و یا دوستان در توییتر معرفی کردند رو انتخاب کردم. برای بررسی، از سرویس‌های آنلاین استفاده کردم و جهت اطمینان از نتایج، خودم هم دوباره چک کردم خروجی‌ها رو.

نتایج بررسی سرویس‌های ایمیل ایرانی

در جدول، قرمز نشون‌دهنده مشکل در اون موضوع خاص در سرویسه. سبز نشون‌دهنده رضایت از تنطیماته و سرویس میلفا هم زرد رنگ شده چون در زمان تست اصلا دردسترس نبود و شرایطش نامعلومه.

سرویس‌های ایمیل ایرانی

سرویس‌های میهن‌میل، هد، ایران و میل‌دیتا متاسفانه اصلا از starttls پشتیبانی نمی‌کردند و بنابراین ستون‌های بعدی بی‌معنی می‌شه در موردشون. در عمل ایمیل‌های ارسالی به این سرویس‌ها در بین‌راه قابل شنوده و حتی برای استفاده روزمره هم توصیه نمی‌شه.

سرویس چاپار از STARTTLS پشتیبانی می‌کنه اما PFS نداره.

PFS یا Perfect Forward Secrecy این امکان رو می‌ده  که حتی اگر کلید‌های رمزنگاری دست افراد غیرمسئول افتاد، امکان رمزگشایی اطلاعات قبلی رو نداشته باشند. در واقع یم لایه امنیت در رمزنگاری رو بالاتر می‌بره. به خاطر بیاریم که سازمان‌هایی مثل NSA همه ترافیک اینترنتی رو (اگر لازم بدونند) ذخیره می‌کنند تا بعد اگر کلیدهای رمزنگاری یک سرویس رو به دست آوردن یا راهی برای شکستن کلیدها پیدا شد، اطلاعات قدیمی رو رمزگشایی کنند. با PFS از این خطر جلوگیری می‌کنیم.

سرویس وطن‌میل هم مانند چاپار از STARTTLS پشتیبانی می‌کنه و در PFS ضعف داره. نکته منفی دیگه استفاده از الگوریتم‌های ضعیف برای رمزنگاری است. الگوریتم‌های ضعیف، خطر رمزگشایی از اطلاعات ارسالی و دریافتی رو بالا می‌بره.

سرویس‌های رایانا، زیگور و پست هم مشکل استفاده از الگوریتم ضعیف رو دارند و همچنان از SSL نسخه ۳ که مشکلات شناخته شده داره، پشتیبانی می‌کنند. توصیه می‌شه که مدیر سرورها پشتیبانی از این نسخه رو ادامه ندن و در عوض به استفاده از TLS ‌و نسخه‌های ۱ و ۱.۱ و یا ۱.۲ رو بیارن. نکته خوب اینه که این ۳ سرویس، مشکلات سایرین رو ندارند.

نگاهی بندازیم به پروتون‌میل برای مقایسه:

protonmail

می‌بینیم که همه موارد لازم رو رعایت کرده و مشکلی از نظر خطرهای شناخته شده امنیتی در زمان انتقال داده، نداره.

در پایان

همونطور که می‌بینید این سرویس‌ها هرکدوم یک مشکل دارند که البته با کمی زمان گذاشتن مدیران سرورشون قابل حله. بعضی از این موارد به خاطر ساسیت‌های اون سرویس ممکنه که تغییری نکنند. می‌دونیم که دستگاه‌ها و یا نرم‌افزارهای مدیریت ایمیل قدیمی، الگوریتم‌های جدیدتر رمزنگاری رو پشتیبانی نمی‌کنند و سرویس‌های عمومی باید حواسشون باشه که با بالا بردن امنیت، برخی از کاربران ممکنه نتونن از سرویس استفاده کنند. نمونه این تصمیم رو در سرویس جیمیل هم می‌بینیم که هنوز از SSL نسخه ۳ و الگوریتم‌های ضعیف رمزنگاری پشتیبانی می‌کنه.

نکته اینجاست که ما از ضعف‌ها و محدودیت‌های این سرویس‌ها اطلاع داشته باشیم و بسته به حساسیت کارمون و ریسکی که متوجهمونه، سرویس مناسب رو انتخاب کنیم.

Standard

4 thoughts on “بررسی وضعیت سرویس‌های ایمیل ایرانی

  1. حسین says:

    سلام
    ممنون البته سرویس hod.ir که برای شرکت bayan.ir است الان چندین ساله که مثلاً می خواد راه اندازی بشه و هنوز راه اندازی نشده و طبق گفته خود بیان در این لینک http://bayan.blog.ir/1393/06/25 ظاهراً مسئول اصلی برنامه نویسی hod.ir الان خیلی وقته که رفته به خدمت سربازی و اینا پروژه شون لنگ مونده بعدش یادمه موقعی که تازه این پست رو گذاشته بودن تو نظرات بعضی ها گفتن سرویس ایمیلی که لنگ یه نفر بمونه همون بهتر که راه اندازی نشه 🙂 اما ظاهراً بیان نظرات اینطوری رو حذف کرده.
    نکته دیگه اینکه الان به نظر من تنها سرویس ایمیل ایرانی که میشه حداقل سرویس ایمیل خطابش کرد فقط chmail.ir هستش که حداقل کمترین استاندارد های یه سرویس ایمیل رو داره باقی سرویس های ایمیل ایرانی شما استفاده نکردی خبر نداری فکر میکنی فقط مشکل امنتیه باقی سرویس های ایمیل ایرانی حتی مشکل دریافت ایمیل هم دارن مثلاً یکی post.ir یا mihanmail.ir این دو تا اکثر ایمیل های خارجی رو نمی تونن دریافت کنن.حتی من با ایمیل post.ir ایمیل های شرکت hostdl.com که سرورش رو کانادا هست رو نمی تونستم دریافت کنم.برای این میگم سرویس ها مشکل داشتن چون فقط این یه سایت hostdl.com نبود که کلی سایت بود که این post.ir و mihanmail.ir نمی تونستن ایمیلشون رو دریافت کنن حالا باز خوبه mihanmail.ir در ارسال به خارج از کشور هم مشکل داره من با ایمیل میهن میل خودم ۱۰ بار یه ایمیل رو به اکانت outlook.com یکی از دوستانم ارسال کردم اما اصلاً براش نرفت حتی Spam هم نشد.
    به همین دلیل میگم الان قابل تحمل ترین سرویس ایمیل ایرانی فقط chmail.ir هستش و بس.

    • درست می‌گی. من از میهن‌میل برای جیمیل خودم ایمیل فرستادم. خیال کردم سرویس غبرفعاله که نرسیده. حدود یک هفته یا ۱۰ روز بعد رسید. احتمالا دادن مسافر با خودش بیاره بده به گوگل 🙂
      ممنون که تجربه‌ات رو گفتی

  2. مهدی احمدی says:

    شرکتی هست که رزومه خیلی خوبی در حوزه ارایه سرویس ایمیل به سازمانها داره. سرویس ایمیلش از نظر فیچرهای مورد نیاز یک کاربر خیلی خوبه و علاوه بر اون در زمینه ارایه خدمات خیلی خوب کار می کنه. ارایه خدمات در حوزه ایمیل رو به سازمانها ارایه میده . من از سرویس این شرکت استفاده می کنم. اگر کسی برای سازمانش خواست بگین تا معرفی کنم و خودش با اون شرکت ارتباط بگیره.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.