امنیت

پردازنده های جهنمی

پردازنده های وی پرو اینتل یک چیپ ۳G مخفی دارند که امکان دسترسی مخفیانه به پردازنده و کنترل سخت افزار رو از راه دور می ده.

pyramid

این تکنولوژی از سال ۲۰۱۱ و از زمانی که اینتل تکنولوژی نسخه سوم ضد دزدی خودش رو به کار برد، وجود داره و تنها در نسخه های جدید نیست. آنچنانکه گفته می شود به کار بردن این چیپ پس از فعال شدن معماری Sandy Bridge بوده. شروع استفاده از این معماری در پروسسورهای اینتل به سال ۲۰۰۹ برمی گرده و اولین پردازنده با این معماری نیز سال ۲۰۱۱ به بازار ارائه شده و این یعنی کلیه پردازنده های i3/i5/i7 بعد از این تاریخ احتمالا دارای این چیپ مخفی هستند.

260913vpro

این تکنولوژی شامل یک پردازنده دوم درون پردازنده اصلی و یک سیستم عامل توکار هم هست و با استفاده از منبع تغذیه فانتوم* حتی زمانی که کامپیوتر خاموشه می تونه وارد عمل بشه.

اینتل ادعا کرده که هدف این تکنولوژی بالا بردن امنیت و همچنین راحتی کار پشتیبانه و ادمین های شبکه است چرا که می تونن کامپیوترهایی که به مشکل برخورده اند رو حتی اگه به شبکه متصل نباشند بررسی کنند. در ویدئوی منتشر شده وسیله خود اینتل علاوه بر این موارد، اشاره شده که امکان دور زدن رمزگذاری هارد نیز وجود داره.

این تکنولوژی با توجه به توانایی هایی که داره یعنی به کار افتادن بدون نظارت پردازنده اصلی و رد و بدل دیتا به وسیله سخت افزارهایی که سیستم عامل اصلی کنترلی روشون نداره می تونه یک کابوس برای امنیت دیجیتال و حریم خصوصی باشه. نه اطلاعات هارد می تونه امن باشه، نه میکروفون و وبکم کامپیوتر. همچنین می تونه وسیله ای باشه برای دولت ها برای به دام انداختن مخالفاشون. اف بی آی می تونه برای مثال از همین طریق روی کامپیوتر مخالفان سیاسی “پورن کودکان” بریزه و با علت هایی غیر سیاسی اونها رو دستگیر و تخریب کنه.

جیم استون، نویسنده وبسایت Popular Resistance، در پایان نوشته ای که در مورد این موضوع داشته می گه:

“پردازنده های Vpro Core پایانی است بر توهم حریم خصوصی. اگر فکر می کنید که رمزگذاری، نورتون و یا هرچیز دیگه ای حریم خصوصی شما رو تضمین می کنه، حتی کانکت نشدن به اینترنت، دوباره درموردش فکر کنید. یک شبح در کامپیوتر شماست.”

با توجه به اینکه تا امروز اطلاعات خیلی دقیقی در مورد جزییات این تکنولوژی و اینکه از چه زمانی دقیقا اجرا شده و کیا ازش خبر داشتن اعلام نشده نمی شه با اطمینان کامل در مورد عمق قضیه (که در صورت درست بودن موارد گفته شده تا الان می شه اسمش رو فاجعه گذاشت) حرفی زد.

منبع و منبع و منبع

* برقی که همیشه توی سیستم وجود داره حتی وقتی خاموشه. کمی در موردش مطالعه کردم ولی چون آَنایی کامل باهاش ندارم به آوردن اسمش بسنده کردم.

Standard

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.